Literatuur & Lectuur

Share Button

Het net sluit zich

Cover WraakJan Meeus – Verraad. De misdaadbiografie van Willem Holleeder

Wie is Willem Holleeder en wat heeft hij uitgespookt, sinds hij zijn straf uitzat voor het ontvoeren van Freddy Heineken en diens chauffeur? Die vragen beantwoordt onderzoeksjournalist Jan Meeus. Tegelijkertijd geeft hij een overzicht van het grote conflict in de Amsterdamse onderwereld.

In het begin van het boek neemt Meeus direct stelling. Voor hem staat vast dat Holleeder een januskop is: zowel charmant als genadeloos en zowel sociaal zeer vaardig, als alleen geïnteresseerd in zichzelf. Een berekend iemand dus, die zichzelf liet meezuigen in een conflict om veel geld, dat door verschillende criminelen aan zijn maatje Willem Endstra (‘de bankier van de onderwereld’) werd toevertrouwd.

Na het begin van zijn verhaal, onderbouwt Meeus zijn stellingen met details. Hij gaat daarbij chronologisch te werk. De jeugd van Holleeder komt kort aan bod, waarna hij uitgebreid stilstaat bij de periode vanaf de jaren ’90 tot nu.

Meeus bespreekt hoe de crimineel betrokken raakt bij de strijd om de macht en het geld. En hij laat zien dat Holleeder op een bepaald moment zo ver heen is, dat hij bijna geen enkel middel meer schuwt. Zo zet hij – althans, volgens zijn zussen – op een dag een pistool tegen het hoofd van zijn achtjarig neefje.

Aan het einde van het boek wordt duidelijk dat Holleeder, met het zich keren tegen zijn familie, zijn hand lijkt te hebben overspeeld. Hij maakt daarbij de fout zijn zus Astrid in vertrouwen te nemen. Deze stapt vervolgens naar de politie en legt belastende verklaringen af. Mede daardoor verdwijnt Holleeder eind 2014, opnieuw in de cel. De wraak van Holleeder, wreekt zich.

Het boek is in de eerste plaats interessant omdat het niet alleen over Holleeder gaat, maar ook over de rest van de Amsterdamse onderwereld. Daarnaast is het boeiend omdat de informatie, die in losse stukken werd gepubliceerd, nu is samengebracht waardoor het begrijpelijker is.

Wat ook bijdraagt aan de kwaliteit van het boek is de vlotte schrijfstijl, de gedegen kennis van de auteur en de manier waarop hij zich opstelt. Een voorbeeld van dat laatste is als Meeus de lezer vooraf waarschuwt dat hij een selectie heeft gemaakt uit het soms tegenstrijdige materiaal.

Al met al een lezenswaardig boek, dat ook de komende tijd actueel is omdat de verschillende processen m.b.t. Holleeder, zijn trawanten en zijn vijanden, nog lopen. Wordt dus vervolgd.

sterren 8

 

holleeder-endstra

Jan Meeus – Verraad. De misdaadbiografie van Willem Holleeder

Uitgeverij Nieuw Amsterdam

Juni 2015

ISBN13: 9789046819715

Paperback € 19,99 / E-book € 13,99


Ook oud kan goed smaken

TopshowJan Hillenius & Michel van Egmond – Topshow

Journalist Michel van Egmond en eindredacteur Jan Hillenius, geven ons een kijkje achter de schermen van het populaire televisieprogramma Voetbal International. Ze beloven dat het onthullend is en dat ze de meest prangende vraag beantwoorden: Is het nu allemaal echt, of niet?

De auteurs beginnen hun verhaal in 2008, als beiden bij het programma betrokken raken. Direct duidelijk is dat er veel wordt geïmproviseerd omdat de vaste gasten (Johan Derksen en René van der Gijp) de draaiboeken niet of nauwelijks inkijken. In plaats daarvan improviseren ze, waarbij eindeloos wordt gevarieerd op thema’s, zoals het niveau van de Nederlandse competitie, of de overstap van jonge spelers naar een grote, buitenlandse club. Dat gaat hen goed af.

Dat de rest van het programma ook loopt, is te danken aan presentator Wilfred Genee. Hij heeft een goed gevoel voor timing en houdt de vaart erin. Of zoals Johan Derksen het verwoordt:

Er bestond een unieke chemie tussen Wilfred, René en mij. Wilfred was snel, scherp, ad rem en irritant, kortom een uitstekende presentator. René kon heel boeiend en begrijpelijk voor de mensen thuis over voetbal praten. En hij had de lach aan zijn kont hangen, waar iedere cabaretier jaloers op was. Ik was cynisch en zwart-wit. Zo ontstond er per toeval een aantrekkelijk televisieformat. Wij spraken het jargon uit de voetbalkantine, met wat platte humor. We stonden dicht bij onze doelgroep. We zaten gezellig over voetbal te ouwehoeren in het café. En de kijkers herkenden zichzelf in het stam­tafeltafereel.

Tijdens het WK-voetbal in 2014, barst de bom en lijkt het programma op sterven na dood. De auteurs belichten de affaire, echter zonder dat ze hun mening opdringen. In plaats daarvan laten ze de betrokkenen aan het woord. Wat dan blijkt is dat er veel vaker onderlinge irritaties zijn, maar dat alles uiteindelijk op z’n pootjes terecht komt, ondanks het feit dat er niets écht wordt uitgesproken. Men heeft het er gewoon niet meer over en gaat over tot de orde van de dag.

Al lezend kom je inderdaad steeds meer aan de weet over wat er achter de schermen gebeurt. De ene keer zijn de verhalen hilarisch, de andere keer doen ze je de wenkbrauwen fronzen. Wat in ieder geval duidelijk wordt is wát het is, dat de hemelsbreed van elkaar verschillende persoonlijkheden bindt.

Toch wordt niet alles onthuld. De auteurs hebben het bijvoorbeeld niet over de reden dat Wim Kieft niet op de cover staat. En kijken we naar de aard van de onthullingen zelf, dan kun je je afvragen in hoeverre er eigenlijk sprake is van échte onthullingen. Immers, wat er achter de schermen gebeurt, wordt meestal ook openlijk uit en te na besproken.

Kortom: maken de schrijvers hun belofte waar? Dat hangt er maar vanaf. Ben je een regelmatige kijker en/of heb je de eerder uitgekomen boeken over Kieft, Gijp en de anderen gelezen, dan is er weinig nieuws onder de zon.

Betekent dit nu dat het boek oninteressant is voor de fans? Ook dat is maar hoe je het bekijkt. Het boek leest in ieder geval lekker weg en de auteurs geven antwoord op de vraag of het nu allemaal echt is of niet. En ja, voor degenen die er geen genoeg van krijgen – maar alleen dan – is het plezierig om a.h.w. terug te bladeren. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Maar dat zegt nog niets over de smaak.

sterren 8

Jan Hillenius & Michel van Egmond – Topshow. Achter de schermen bij Voetbal International

VI2bRedactie:      Joke Jonkhoff

Uitgeverij:     VI Boeken

Jaar:             2015

Prijs:            Paperback € 19,95 / E-book € 14,99


Je blijft je verbazen

9200000022862991Judith Spiegel – Een hoofddoek tegen kogels

In 2009 verhuist Judith Spiegel met haar man naar Jemen. Ze wil in dit voor de meesten van ons onbekende land, haar carrière als journaliste beginnen en er Arabisch leren. Na verloop van tijd schrijft ze haar belevenissen op. Als je het leest leer je zowel Jemen, als de rest van het Midden-Oosten beter kennen.

Spiegel begint met het schrijven voor de Yemen Times. Al snel krijgt ze ook werk uit Nederland, zeker als er in 2011 een opstand uitbreekt. Ondanks het advies van de Nederlandse ambassade om te vertrekken, blijft Spiegel zitten waar ze zit.

Spiegel is iemand die er op stoute schoenen op uittrekt en zich in allerlei situaties begeeft. Ze bezoekt instituten, ministeries en bedrijven, maar gaat ook op een geheime missie naar de rebellenleider van het zuiden. Door haar ondernemende karakter komt ze op de meest vreemde plaatsen en krijgen we een goed beeld van zowel de Jemeniet op straat, als van de algehele situatie in het land en de regio.

Als er iets duidelijk wordt, dan is het wel dat Jemen gevangen zit. Andere landen (o.a. Saoedi Arabië) hebben veel invloed, waardoor veranderingen niet van de grond komen. Maar ook houden de Jemenieten zichzelf gevangen: door streng religieuze regels, alomtegenwoordige corruptie en vaak knellende familiebanden, is er weinig ruimte voor creativiteit en ontplooiing. Spiegel ziet het met lede ogen aan en ontdekt dat er met de Jemenieten niet goed over te praten is.

Ik struikel telkens over de starheid van de gelovigen en de slapheid van hun argumenten. Die combinatie haalt me vaak het bloed onder de nagels vandaan. Dan wordt met een heilig gezicht verkondigd dat de islam de godsdienst van vrede is, dat moslims elkaar nooit doden, terwijl op datzelfde moment tientallen demonstranten worden neergeknald. Of verschijnt er een bericht dat een vrouw is gemarteld door haar man omdat zij met de buurman is gesignaleerd. Vervolgens komt dan het argument dat degenen die dat deden geen goede moslims zijn of dat de desbetreffende zaak niets met de islam te maken heeft. Dan hoor ik dat het de traditie is, niet de islam. Als ik dan vraag waarom die traditie nu juist altijd zo’n vruchtbare voedingsbodem lijkt te vinden in islamitische samenlevingen loopt het gesprek dood.

Met dit boek bewijst Spiegel dat ze een echte journaliste is. Ze is zeer nieuwsgierig en laat zich niet snel uit het veld slaan. Zo komt ze heel wat aan de weet over het land, dat hopeloos ingewikkeld in elkaar zit.

Een interessant boek dat de gewone Jemeniet een gezicht geeft. Bovendien vlot geschreven, met hier en daar een vleugje humor. Met deze eyeopener blijf je je verbazen.

sterren 8

judithspiegelJudith Spiegel – Een hoofddoek tegen kogels. Bijzondere verhalen uit Jemen.

Uitgeverij Link B.V

2013

Paperback € 18,95 / E-book € 8,99

Judith Spiegel en haar man Boudewijn werden in 2013 ontvoerd en na maanden te zijn gegijzeld in december 2013 vrijgelaten.


 

Waarschuwing: Murakami lezen werkt zeer verslavend

Murakami Norwegian WoodHaruki Murakami – Norwegian Wood

Als Watanabe op een dag in 1987 op het vliegveld van Hamburg landt en Norwegian Wood van The Beatles hoort, gaan zijn gedachten naar eind jaren zestig en denkt hij terug aan zijn grote liefde Naoko.

Watanabe leert Naoko kennen op de middelbare school. Zij is op dat moment nog de vriendin van zijn beste vriend Kizuki. Nadat Kizuki zelfmoord pleegt, proberen Watanabe en Naoko tijdens wandelingen het verdriet te verwerken en groeit de liefde voor elkaar.

Na de middelbare school woont Watanabe op de campus van een universiteit. Op een dag is Naoko verdwenen. Als Watanabe haar weer vindt besluit hij haar te helpen. Dit blijft zo, ook al gaat Watanabe steeds meer om met Midori, een jong onafhankelijke en seksueel geëmancipeerde vrouw.

Als liefde echt is, hoever ga je dan? In dit geval heel ver. Ondanks het feit dat hij alle reden heeft om Naoko de rug toe te keren en alleen verder te gaan met Midori, laat Watanabe zijn grote liefde niet vallen. Zelfs niet als het vrijwel zeker is dat de vogel op een dag gevlogen zal zijn.

Norwegian Wood is een prachtig boek. Het verhaal zit goed in elkaar, de afloop blijft onzeker en het is mooi geschreven. Murakami wekt zijn hoofdpersonen van binnenuit tot leven en zet de sfeer goed neer. De seksscènes bijvoorbeeld, ademen veel meer uit dan alleen lichamelijk genot. Ze zijn met veel liefde geschreven.

Wie eerder ander werk van Murakami las, zal de Murakami-stijl herkennen: de auteur put inspiratie uit westerse jazz en popmuziek, voert bier drinkende mannen met grove humor ten tonele en doorspekt dit met thema’s als liefde, eenzaamheid en weemoed. Een minpuntje voor wie op iets nieuws wacht, een pluspunt voor wie er geen genoeg van krijgt.

Al met al een zeer geslaagd werk van de man die in een opwelling besloot romans te gaan schrijven en met dit boek debuteerde. Het leidde tot zijn doorbraak bij het grote publiek. Verslavend goed!

sterren 9

Norwegian Wood collageHaruki Murakami – Norwegian Wood

Oorspronkelijke titel: Noruuei no mori

Vertaald door Elbrich Fennema

Uitgeverij Atlas – Amsterdam/Antwerpen

2011 (17e druk)

Paperback € 12,50 / E-book € 7,99

 

Norwegian Wood is verfilmd door regisseur Anh Hung Tran

 


 

Herkenbaar

Jos Palm_MoederkerkJos Palm – Moederkerk.

Hoe onderging de gewone man en vrouw de opkomst en de ondergang van de Rooms-Katholieke kerk? Die vraag beantwoordt Jos Palm door te beschrijven hoe zijn moeder dit beleefde, zij die toch vooral een ‘goed katholiek’ wilde zijn.

De reden dat Palm zijn portret maakte is dat de eenvoudig gelovige, tot nu toe nauwelijks in beeld kwam. Palm ging daarom te rade bij zijn herinneringen, oude foto’s, schriftjes en andere overblijfselen van zijn moeder en zag ook het volledige kerkarchief van Zeddam in.

Palm begint bij zijn eigen jeugd en vertelt dat van het geloof van hem en zijn broers en zussen (geboren in de jaren vijftig), niet veel meer overbleef dan een restje loyaliteit aan hun ouders. Zo werden zijn ouders met kerkelijk ceremonieel begraven, maar alleen omdat zij dat graag zo wilden.

Daarna gaat Palm verder terug in de tijd. Hij vertelt dat zijn moeder werd geboren binnen een door de kerk gearrangeerd verstandshuwelijk. Het was de bedoeling dat door te huwen, zijn grootvader zou genezen van ‘een kwaal’. Hiermee illustreert Palm dat rond het begin van de twintigste eeuw, de kerk diep op het leven van de gelovigen ingreep. Wat overigens ook net na de Tweede Wereldoorlog nog het geval was, toen de kerk er alles aan deed om de verkering van zijn moeder met haar protestantse jeugdliefde Henk, te ontmoedigen.

Na de oorlog ontstaan er scheuren in wat Palm noemt ‘misschien wel de meest sociaal intelligente absolute dictatuur van de twintigste eeuw’. Vooral in de jaren zestig, als blijkt dat de roomse gezagsdragers verschillende opvattingen uitdragen (o.a. monseigneur Bekkers) en het Vaticaan na een vierjarig Concilie (1962-1966) niet veel meer weet te produceren dan een berg regels die voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Het leidt tot verwarring alom, ook binnen het gezin Palm.

Zoals Godfried Bomans ooit schreef, laat de kerk haar gelovigen ‘in de kou’ staan. Van wat eens een warme deken was, is niet veel meer over. Voor de ouders van Palm is de kerk, hun kerk niet meer.

Gehecht als ze waren aan een kerk die plechtstatig voorschreef en voorbad, voelden ze zich veelal in de steek gelaten of op z’n minst in de war gebracht door hun herders. Op hun beurt voelden dezen zich verraden door de kerk van eeuwen, die van hen een soort onaanraakbaren op het altaar had gemaakt. Er was zogezegd sprake van een dubbele kortsluiting: tussen gelovigen en priesters, en tussen priesters en de leergezagrijke kerk te Rome. Dit zou nooit meer goed komen.

Uiteindelijk komt Palm terecht in kringen van de SP (Socialistische Partij). Nu hij daarop terugkijkt, ziet hij dat de partij eigenlijk niet veel meer deed dan op eigentijdse wijze het verlangen naar devotie van kinderen van roomse ouders vervullen. Waar ooit geknield werd voor Maria, werd dat nu gedaan voor Marx, Mao en anderen.

Dat we ondertussen werkvee waren voor kleine totalitaire verleiders, zagen we niet. We zagen alleen het geluk dat panklaar op ons lag te wachten.

Ondanks dat Palm een goede poging doet om er achter te komen wat het nu precies was dat zijn ouders zo hardnekkig deed vasthouden aan een gebiedende kerk, lukt hem dat niet. Misschien komt dit door de ambivalente houding van zijn moeder, die enerzijds opging in haar geloof, maar ook goed kon relativeren.

In ieder geval geeft Palm een mooi historische schets van een gezin dat – zeker in het begin – helemaal in het teken stond van het roomse geloof. Goed naar voren komt dat de roomse kerk vooral zichzelf feliciteerde, voordat zij in haar eigen mes viel.

Al met al een goed geschreven boek. Zeer herkenbaar voor hen die het allemaal meemaakten, maar ook interessant voor degenen met een ander geloof, of zij die er reeds vanaf vielen.

sterren 8

GebrokenJos Palm – Moederkerk. De ondergang van rooms Nederland

Atlas-Contact

2012

Paperback € 19,95

Share Button

Een gedachte over “Literatuur & Lectuur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *