Naardig

Share Button

Naardig‘Gut, wat aardig’ denk ik, als ik de brief van mijn provider lees. Vetgedrukt wordt mij gevraagd: ‘Hoe is het nu met u?’ Mag de Belastingdienst beweren dat het niet leuker kan, nou dat kan dus wel. Vooral als ik verderop lees: ‘We missen u!’ Mijn ego zwelt.

Maar hola, wat staat er een paar regels verder? Volgens Ziggo ben ik al een tijdje geen klant meer. Huh? Geen klant meer? Hoezo? Zijn we dan gescheiden, zonder dat ik het wist? Eens vragen aan mijn echtgenote hoe dat zit. Tenminste, als ze mijn echtgenote nog is.

Navraag leert dat ze destijds een nieuw, uitgebreider abonnement afsloot. Omdat het op haar naam kwam te staan werd zij een nieuwe klant en ik een afgedwaalde. Die nu dus wordt gevraagd terug te keren naar de kudde, waarin ik de eerste 6 maanden met korting mag verblijven. Joechei! PS. Wel binnen 1 maand beslissen.

Die beslissing is snel genomen. Dat nieuwe abonnement komt er natuurlijk niet, want je poets je tanden ook niet met twee tandenborstels tegelijk (tenzij je smetvrees hebt). Maar nog belangrijker is dat áls ik een nieuw abonnement zou willen, ik dan de sigaar uit eigen doos (‘besparen’ heet dat) ook niet zou opsteken. Waarom? Omdat Ziggo overduidelijk mijn zweetvoeten likt. Ja, getverderrie.

Mijn advies aan Ziggo (gratis): houd je verre van het faken van oprechte belangstelling en het gebruiken van emotionele chantage. Wees in plaats daarvan eerlijk en geloof de praatjes van wetenschappers* niet, die beweren dat mensen slijmgedrag niet opmerken. Dat mag dan misschien in de opfriscursus marketing staan, maar de ervaring leert dat het besodemieteren van de meeste mensen vaak pas werkt na meer dan vijf biertjes (bij mij trouwens al na twee).

Overigens geldt mijn advies ook voor veel andere bedrijven, zoals bijvoorbeeld Bol.com. Na 80 bestellingen mailt Bol mij met: ‘Wij zijn heel blij met jou!’ Waarna het lachende masker afvalt, als ik lees dat ik mijn volgende bestelling mag doen met – jawel – 2,50 euro korting. Wat verschrikkelijk aardig.

Masker

*Vonk, R., Ego’s en andere menselijke gebreken, 2011

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.