Recensie

Ook oud kan goed smaken

TopshowJan Hillenius & Michel van Egmond – Topshow

Journalist Michel van Egmond en eindredacteur Jan Hillenius, geven ons een kijkje achter de schermen van het populaire televisieprogramma Voetbal International. Ze beloven dat het onthullend is en dat ze de meest prangende vraag beantwoorden: Is het nu allemaal echt, of niet?

De auteurs beginnen hun verhaal in 2008, als beiden bij het programma betrokken raken. Direct duidelijk is dat er veel wordt geïmproviseerd omdat de vaste gasten (Johan Derksen en René van der Gijp) de draaiboeken niet of nauwelijks inkijken. In plaats daarvan improviseren ze, waarbij eindeloos wordt gevarieerd op thema’s, zoals het niveau van de Nederlandse competitie, of de overstap van jonge spelers naar een grote, buitenlandse club. Dat gaat hen goed af.

Dat de rest van het programma ook loopt, is te danken aan presentator Wilfred Genee. Hij heeft een goed gevoel voor timing en houdt de vaart erin. Of zoals Johan Derksen het verwoordt:

Er bestond een unieke chemie tussen Wilfred, René en mij. Wilfred was snel, scherp, ad rem en irritant, kortom een uitstekende presentator. René kon heel boeiend en begrijpelijk voor de mensen thuis over voetbal praten. En hij had de lach aan zijn kont hangen, waar iedere cabaretier jaloers op was. Ik was cynisch en zwart-wit. Zo ontstond er per toeval een aantrekkelijk televisieformat. Wij spraken het jargon uit de voetbalkantine, met wat platte humor. We stonden dicht bij onze doelgroep. We zaten gezellig over voetbal te ouwehoeren in het café. En de kijkers herkenden zichzelf in het stam­tafeltafereel.

Tijdens het WK-voetbal in 2014, barst de bom en lijkt het programma op sterven na dood. De auteurs belichten de affaire, echter zonder dat ze hun mening opdringen. In plaats daarvan laten ze de betrokkenen aan het woord. Wat dan blijkt is dat er veel vaker onderlinge irritaties zijn, maar dat alles uiteindelijk op z’n pootjes terecht komt, ondanks het feit dat er niets écht wordt uitgesproken. Men heeft het er gewoon niet meer over en gaat over tot de orde van de dag.

Al lezend kom je inderdaad steeds meer aan de weet over wat er achter de schermen gebeurt. De ene keer zijn de verhalen hilarisch, de andere keer doen ze je de wenkbrauwen fronzen. Wat in ieder geval duidelijk wordt is wát het is, dat de hemelsbreed van elkaar verschillende persoonlijkheden bindt.

Toch wordt niet alles onthuld. De auteurs hebben het bijvoorbeeld niet over de reden dat Wim Kieft niet op de cover staat. En kijken we naar de aard van de onthullingen zelf, dan kun je je afvragen in hoeverre er eigenlijk sprake is van échte onthullingen. Immers, wat er achter de schermen gebeurt, wordt meestal ook openlijk uit en te na besproken.

Kortom: maken de schrijvers hun belofte waar? Dat hangt er maar vanaf. Ben je een regelmatige kijker en/of heb je de eerder uitgekomen boeken over Kieft, Gijp en de anderen gelezen, dan is er weinig nieuws onder de zon.

Betekent dit nu dat het boek oninteressant is voor de fans? Ook dat is maar hoe je het bekijkt. Het boek leest in ieder geval lekker weg en de auteurs geven antwoord op de vraag of het nu allemaal echt is of niet. En ja, voor degenen die er geen genoeg van krijgen – maar alleen dan – is het plezierig om a.h.w. terug te bladeren. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Maar dat zegt nog niets over de smaak.

sterren 8

Jan Hillenius & Michel van Egmond – Topshow. Achter de schermen bij Voetbal International

VI2bRedactie:      Joke Jonkhoff