Recensie

Ik ga naar de klote en kom boven

kaal-marco-roelofs-coverMarco Roelofs – Kaal. Backstage in een rockleven

Er was eens een jochie dat maar één ding wilde: rockster zijn. Die droom komt uit en maar liefst 23 jaar lang is Marco Roelofs de frontman van de bekende punkrockband Heideroosjes. Halverwege de jaren ‘90 breken ze door en gaat het artistiek gezien steeds beter. Tot het moment dat de band besluit tot een jaar vrijaf. Dan weet Roelofs de ontstane leegte niet op te vullen en raakt hij zo ver heen dat hij uiteindelijk bij een psycholoog terecht komt.

‘Voel jij je wel eens verlaten?’

‘Verlaten? Door wie?’

‘Door je vrienden uit de band? Je omschreef ze als familie. Als ik je goed begrijp, hebben zij nu allemaal hun weg gevonden. Een leven naast de band opgebouwd. Jij niet. Hoe voelt dat?’

Ik staar uit het raam naar de bomenrij aan de overkant en denk na.

‘Dat voelt leeg… Kaal,’ zeg ik met een felheid in mijn stem die me zelf verbaast.

‘Kaal,’ herhaalt hij. ‘Kun je dat toelichten?’

In ‘Kaal’ gaat Roelofs eerst terug naar zijn jeugd. Hij laat zien dat vroege karaktertrekken (druk, niet op zijn mondje gevallen) en omstandigheden (van huis uit wordt er weinig geld besteed aan spullen die in de mode zijn), mede bepalend zijn voor wat hij op latere leeftijd gaat doen. Over zijn karakter in het algemeen zegt hij dat creativiteit de slagader van zijn bestaan is. Dat uit zich al op jonge leeftijd in het feit dat hij zelf nummers schrijft, in plaats van te oefenen uit het lesboek voor gitaar.

Tijdens de middelbare schooltijd ontdekt Roelofs dat er ook andere jongens zijn die een liefde koesteren voor hardrock. Aanvankelijk gaat het om radiovriendelijke hardrock zonder een al te verheven boodschap, maar ‘met een energie, rebellie en uitbundigheid die het puberhart sneller doet kloppen’. Niet lang daarna ontdekt hij dat het harder, sneller en rauwer kan en ook met meer diepgang. De liefde voor punk is geboren.

Na veel optredens in de regio wordt Roelofs gebeld door, zoals hij zegt: ‘God zelf’. De organisator van Pinkpop vraagt of de band wil optreden. Daarna raakt alles in een stroomversnelling en toeren ze over de hele wereld. Het zijn hilarische, maar ook schokkende gebeurtenissen.

Als Roelofs midden dertig is en uit zijn geluksroes ontwaakt, merkt hij dat ‘alles voor de muziek’ zich wreekt. In eerste instantie gaat hij helemaal los in het rebelleren tegen zijn eigen Spartaanse werkmentaliteit. Was het eerst alleen maar rock and roll, nu is er ook seks en drugs. Maar op een dag kijkt hij in de spiegel en ziet hij iemand die ‘verdriet kotst en stinkt naar de eenzaamheid’.

Roelofs gaat gelukkig niet totaal de vernieling in. Met de hulp van een psycholoog herpakt hij zichzelf. Hij schrijft ‘Kaal’ en koppelt aan het boek een succesvol cabaretesk programma waarmee hij nog steeds door het land toert. Het is het gevolg van de moed om de strijd met zichzelf aan te gaan. De moed om na het ‘naar de klote gaan’, te worstelen om daarna weer boven te kunnen komen. En gelukkig maar. Want zonder die worsteling was er waarschijnlijk geen goed leesbaar, heerlijk openhartig en interessant boek geweest. Een aanrader, ook voor iedereen die totaal niets met punk heeft.

sterren 8

Marco_RoelofsMarco Roelofs – Kaal. Backstage in een rockleven

Thomas Rap, 2012