Recensie

Een aanslag op de democratie

Anatomie_Kennedy_coverPhilip Shenon – Anatomie van een aanslag

Een nieuw en vuistdik boek over de aanslag op de Amerikaanse president John F. Kennedy. Journalist Philip Shenon kijkt daarbij vooral door de ogen van de destijds jonge stafonderzoekers van de ‘Warren-commissie’.

In 2008 wordt Shenon gebeld door een stafonderzoeker van weleer. Deze vraagt Shenon om het verhaal van hem en zijn collega’s te vertellen. Nu kan het nog, want velen zijn nog in leven.

Het boek begint met een proloog over een man die in 1964 ambassademedewerker is in Mexico, Charles W. Thomas. Zes jaar ná de moord, probeert Thomas zijn hoogste baas, de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken Rogers, ervan te overtuigen dat de commissie-Warren destijds essentiële informatie over het hoofd zag. Hij waarschuwt Rogers dat het hierbij om gevoelige informatie gaat. Met de informatie van Thomas wordt niets wezenlijks gedaan. In plaats daarvan wordt Thomas op een zijspoor gezet. Twee jaar later pleegt hij zelfmoord.

Na het verhaal over Thomas gaan we terug naar einde van 1963. De commissie-Warren krijgt de opdracht de waarheid aan het licht te brengen. Al snel blijkt dat gegevens die de commissieleden nodig hebben, zijn verdwenen, niet worden gegeven of zijn vervalst. Zo zijn bijvoorbeeld de originele aantekeningen van de arts die als eerste het lichaam van Kennedy onderzocht, in het haardvuur verdwenen. Volgens de arts omdat hij niet wilde dat de met het bloed van Kennedy besmeurde papieren, een bezienswaardigheid zouden worden.

Niet alleen de FBI en de CIA maken het de stafleden moeilijk, maar ook de commissieleden zelf liggen dwars. Ego’s en andere belangen – een van de commissieleden is notabene de eerder door Kennedy ontslagen ex-directeur van de CIA – spelen een grote rol.

Na 5 jaar onderzoek is het voor Shenon duidelijk dat hoge functionarissen binnen de Amerikaanse overheid – vooral binnen de CIA – hebben gelogen. En ook vindt Shenon de rol van opperrechter Warren bedenkelijk. Zo zou Warren het verhoor van een van de belangrijkste getuigen, Jackie Kennedy, keer op keer hebben uitgesteld.

Shenon beweert dat hij het is die voor het eerst duidelijk maakt dat belangrijke getuigen van gebeurtenissen rondom de moord, werden genegeerd of bedreigd, om te zorgen dat ze hun mond hielden. De bewering dat hij de eerste is, is een gigantische blunder van Shenon. Het is eenvoudigweg niet waar omdat vele anderen hem in de afgelopen 50 jaar voorgingen (zie bijv. ‘Dead wrong’ van Belzer en Wayne en hun onlangs uitgekomen boek ‘Hit list’). Wat ook ongelukkig is, is dat Shenon zich relatief veel focust op Oswald. Op zich interessant, ware het niet dat er steeds meer bewijzen zijn dat Oswald ten tijde van de moord niet eens op Dealey Plaza aanwezig was, maar werd gebruikt als zondebok.

Betekent bovenstaande kritiek nu dat het boek van Shenon naar de prullenbak moet? Nee, dat nu ook weer niet. Dit omdat Shenon goed duidelijk maakt dat de jonge stafonderzoekers van goede wil waren om de waarheid boven tafel te krijgen, maar aan alle kanten werden dwarsgezeten. Bovendien doet Shenon een goede poging om uit te vinden, wat Oswald precies deed in Mexico, een paar weken vóór de moord. Ook wordt goed duidelijk dat het de FBI en CIA alles aan gelegen was om dit verborgen te houden. Het eerdere verhaal over Thomas – die overigens later werd gerehabiliteerd – is illustratief.

Ook al vertoont Shenons boek gebreken, toch is het een aanrader. Dit komt omdat Shenon een deel van de puzzel oplost en duidelijk maakt dat de aanslag op Kennedy, ook een aanslag was op de democratie. Een aanslag waarvan de echo na vijftig jaar nog altijd luid en duidelijk naklinkt.

sterren 8

Kennedy_collage

Philip Shenon – Anatomie van een aanslag. De geheime geschiedenis van het onderzoek naar de moord op John F. Kennedy