Recensie Literatuur

Lezen als medicijn

Nina Sankovitch Een boek per dagNina Sankovitch – Een boek per dag

Op een dag neemt Nina Sankovitch het besluit het komende jaar iedere dag één boek te lezen. Ook wil ze over ieder boek een recensie schrijven, die ze dan op haar blog zet.

Nina neemt haar besluit drie jaar nadat haar zus op 46 jarige leeftijd is overleden. Ze doet dit wanneer ze merkt dat het haar nog steeds niet is gelukt te ontsnappen aan het verdriet. Het uitvoeren van allerlei plannen, activiteiten en uitjes heeft daar niets aan veranderd.

Een paar mensen kennen haar plan, maar zeggen er niets over. Ze zijn er van overtuigd dat Nina haar leesplan ergens in het jaar wel zal opgeven en niemand wil dat ze zich dan geneert.

Nina gaat voortvarend van start. Gezeten in een paarse stoel ziet ze de seizoenen aan zich voorbij trekken en verslindt ze het ene boek na het andere. Ze dompelt zichzelf onder met de bedoeling als heel mens weer boven te komen. Het is niet een vlucht uit het leven, maar juist een vlucht naar het leven.

Door het lezen begon ik in te zien dat andere mensen, overal ter wereld, ook verliezen lijden en verward zijn, net als ik, en dat ook zij hun best doen om het onverwachte, het beangstigende en onvermijdelijke te begrijpen. Hoe ik moest leven? Met medeleven. Want door die last van angst en verwarring, van afzondering en verdriet te delen, maakte ik mijn eigen last lichter. Mijn verlangens vormen weer zaad, mijn behoeften schieten weer wortel. Ik bevind me in een tuin zonder braamstruiken en onkruid, en ik ben niet de enige. We zijn met heel velen die aan het wieden zijn, klaar voor de zon.

Een jaar lang iedere dag een boek lezen en er nog een recensie over schrijven ook. Je moet wel zeer gemotiveerd en gedisciplineerd zijn om dat te volbrengen. Toch lukt het Nina, wat overigens aan het begin van het boek al duidelijk is. Het is dan ook niet zozeer de prestatie die dit boek interessant maakt (al trekt het wel de aandacht), als wel het proces.

Sankovitch schreef een verhaal waarin velen zich zullen herkennen. Iedereen die ooit een dierbare heeft verloren zal zichzelf terugzien in de fasen van het rouwproces (ontkenning, woede, vechten, verdriet en aanvaarding) en haar overdenkingen. Dat Sankovitch daar haar eigen invulling aan geeft, stoort daarbij in het geheel niet. Bovendien is het een verhaal dat ons leert dat het de moeite waard is het leven recht in het gezicht te kijken en onze toestand te overdenken en te doorvoelen. In dit geval tijdens een mooie en lange leespauze, die werkt als een krachtig medicijn.

sterren 7

Paarse stoelNina Sankovitch – Een boek per dag. Een jaar vol inspiratie.

Oorspronkelijke titel: Tolstoy and the purple chair