Recensie Literatuur

Een moderne Grote Broer

De Cirkel coverDave Eggers – De Cirkel

Mae Holland krijgt een felbegeerde baan bij De Cirkel, het bedrijf dat in nog geen zes jaar tijd is uitgegroeid tot het grootste internetbedrijf ter wereld. De Cirkel dankt zijn succes aan een systeem waarin alles is samengebracht wat gebruikers voorheen her en der ongeordend online hadden staan.

Om TruYou – iedereen één account, één identiteit, één wachtwoord, één betalingssysteem – te mogen gebruiken, geldt er één voorwaarde: openheid. Dat betekent dat iedereen alles van elkaar kan zien. Het is een prijs die zeer veel mensen bereid zijn te betalen, ook al betekent dat bijvoorbeeld dat het eigen medische dossier voor iedereen toegankelijk is.

Binnen korte tijd wordt Mae ‘hot’ binnen en buiten De Cirkel. Vooral wanneer zij volledig ‘transparant’ wordt en ze bijna 24 uur per dag door iedereen is te volgen. Alleen tijdens een bezoek aan het toilet gaat het geluid even uit. Het is dan ook op deze plek dat geheime gesprekken plaatsvinden wanneer blijkt dat het sluiten van de cirkel – volledige openheid – ongewenste consequenties heeft. Een mysterieuze man probeert Mae hiervan te overtuigen.

De Cirkel is een goed geschreven boek. Het past in het rijtje ‘1984’ (George Orwell) en ‘Brave new world’ (Aldous Huxley), sluit nauw aan bij de actualiteit en het verhaal heeft verrassende wendingen. Daarnaast speelt de veelvuldig bekroonde en genomineerde Eggers goed met allerlei argumenten voor en tegen openbaarheid. Het zet aan het denken over bijvoorbeeld WikiLeaks en het afluisterschandaal rond de NSA.

De Cirkel heet een roman te zijn, maar had ook gerust het predicaat thriller mogen krijgen. Verwacht in ieder geval geen literaire hoogstandjes zoals mooi bedachte zinnen met diepere lagen. Wel is het rechttoe, rechtaan en daardoor vlot geschreven en heeft het een ijzersterke inhoud. Een inhoud die het tot een aangenaam en interessant boek maakt. Niet meer, maar ook niet minder.

sterren 8

De Cirkel collageDave Eggers – De Cirkel

Uitgeverij Lebowski