Recensie Muziek

Fris, aanstekelijk geluid met een boodschap

Jack and the Weatherman Cover EPJack and the Weatherman – Something Positive

Halverwege 2013 kondigen ze aan dat begin 2014 hun eerste EP verschijnt. En ziedaar, begin januari ligt ie op de deurmat, de EP ‘Something Positive’ van het Haarlemse Jack and the Weatherman.

Zoals de titel al zegt is het een positief album met zes fris klinkende, luchtige nummers. Ze bevatten een kop en een staart, funky gitaarspel met af en toe een lome reggae chop en vloeiende raps. En ze gaan over zaken als de vrijheid om je leven in te richten zoals je wil (Free), de kunst van het uitstellen (Tomorrow) en een leven zonder zorgen (Live it up).

Toch bekijken de jonge mannen het leven niet door een roze bril. Integendeel. Zelf zeggen ze daarover: “Tegelijkertijd schuilt er ook een boodschap in de nummers, geïnspireerd op veel verre reizen in arme landen en het besef hoe goed we het hier hebben in het westen”. Aan realiteitszin dus geen gebrek.

Het beschouwende komt vooral tot uitdrukking in songs over het verglijden van de jaren (The years), de vraag of je als man macho moet zijn (Man enough) en communicatie in liefdesrelaties (Killing me). Ze doorspekken dit alles met een gezonde dosis humor, waardoor het laid-back blijft. Alsof je met een grassprietje tussen je tanden in een grasveld ligt.

Een fris en aanstekelijk debuut. De songs liggen lekker in het gehoor en doen denken aan die van Jack Johnson. Een duo met potentie. Het is dan ook niet voor niets dat de mannen eerder werden uitgenodigd bij o.a. Meerradio, 3FM, Paradiso en veel strandtenten. Een duo dat tijdens optredens contact zoekt met het publiek en zichtbaar geniet. Een duo dat niet alleen graag gehoord, maar ook graag gezien is.

sterren 9

Jack and the Weatherman CollageJack and the Weatherman – Something Positive

Uitgave: in eigen beheer