Recensie

De sok Cover kleinHarold S. Karstern – De sok

‘De sok’ is de tweede roman van Bavo Dhooge. Deze Belgisch prijswinnende duizendpoot (schrijver, filmmaker), die al meer dan 70 boeken en 50 verhalen op zijn naam heeft staan, heeft wederom een knap staaltje werk geleverd.

Het verhaal gaat over professor Mignolet. Hersteld van een zwaar hartinfarct is hij na vier maanden klaar om weer filosofie te doceren aan de universiteit. Maar, als deze kenner van ‘de sok van Locke’ tijdens het aankleden een prop sokken pakt, blijkt deze niet twee, maar slechts één sok te bevatten. Waar is de andere sok?

Op dat moment kon ik twee dingen doen. Ik kon het door de vingers zien, de sok weer bij zijn soortgenoten gooien en een andere prop nemen. De kans dat ook een tweede prop op niets zou uitdraaien was immers heel klein, bijna onbestaand. Ik kon ook – en dat ligt nu eenmaal in de aard van mijn karakter en beroep – voor de tweede optie gaan. Ik kon de zaak aanvechten. De hele kwestie ter discussie stellen. Je staat op, je scheert je, je doucht, je kleedt je aan, je flost en net wanneer je denkt dat je het allemaal voor mekaar hebt, blijkt dat er toch een stokje voor wordt gestoken. Of een sokje.

Wat volgt is een doldwaze tocht op jacht naar de missing sok. Het wordt een obsessie voor Mignolet, met alle gevolgen van dien. Het levert hem niet alleen gefronste wenkbrauwen op, maar ook zijn seksleven moet eraan geloven.

Ik probeerde de klus af te maken, maar ik voelde de sok als een ketting aan mijn voet. De helft van mijn libido was verdwenen!

Verschillende ingrediënten maken dat ‘De sok’ een heerlijk boek is. Karsten maakt meesterlijke vergelijkingen. Hij ziet overeenkomsten tussen yoghurt en bacteriën en tussen Wallonië en Vlaanderen, die ook altijd met z’n tweeën zijn. Verder blijft het verhaal voldoende geloofwaardig, ondanks de idiote obsessie van Mignolet. En verschillende keren laat Karsten ons geloven dat de jacht op de sok beëindigd is, terwijl hij ons in feite op een dwaalspoor zet.

De kans was niet denkbeeldig dat dit drama, dit gemis, gewoon een eendagsvlieg was. Een storm in een glas water, een mug in plaats van een olifant. Waarom zou ik de volgende ochtend niet gewoon wakker worden en geen moment meer aan de sok denken? Het kon. Er waren nog zaken die je maar één dag bezighielden. Een parkeerboete of een slechte film was je de volgende dag ook alweer vergeten. Wat maakte ik mezelf wijs? Dat het van levensbelang was om die sok weer te vinden? Jezus, ik had net een hartinfarct gehad, dát was belangrijk.

Karsten – of moeten we zeggen Dhooge? – die ooit leek voorbestemd een internationale tenniscarrière te gaan volgen, laat ons in ‘De Sok’ vrijwel alle hoeken van het literaire speelveld zien. Het is een roman met vaart, onverwachte wendingen en spanning. Een juweeltje van deze veelkunner. Van wie het volgende boek* alweer in de winkels ligt.

sterren 9

*Schaduw van de koning, uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts
gat